Hugo Osulale kuuluva bussifirma SEBE tütar Milrem on valmis saanud mehitamata roomiksõiduki mehhaanilise prototüübi, mis saadetakse peagi Londonis algava suurima kaitse- ja julgeolekutehnika messi poole teele, ütles Milremi tegevjuht Kuldar Väärsi.
- Mehitamata roomiku prototüüp Foto: Milrem
Mis on mis
AS Milrem
asutatud 25. juunil 2013
AS SEBE tütarettevõte
omanik bussiettevõtja Hugo Osula
juhatuse liikmed on Kuldar Väärsi ja Malle Raud
majandustegevus toimunud alates 2014. aastast
mullu olid äritulud 13 371 eurot, kasum 11 002 eurot
kaks peamist tegevusvaldkonda:- mehitamata maismaalahenduste arendus (UGV tooteperekond);- kaitsetehnika elutsükli haldus, sh hooldus ja remont, samuti erisõidukite arendus ning varuosade müük
osakonnad Tallinnas ja Võrus
tütarettevõtted Milrem Latvia SIA ja Milrem Lithuania UAB
kaitseministeerium toetas UGV projekti 37 615 euroga (10% projekti kogukuludest)
projekt peab olema valmis hiljemalt 2017. a maiks
“Esimesed sõidukatsetused koostöös kaitseväega on planeeritud järgmise aasta algusesse. Sõiduki baasplatvormi tootmisega on ettevõte valmis alustama 2017. aasta jooksul,” lisas
Väärsi.
Kaitseväe koostööpartner Milrem esitleb septembri keskel toimuval messil Eesti inseneride välja töötatud esimest mehitamata roomiksõiduki prototüüpi ning nn tooteperekonna kontseptsiooni. “Tooteperekond hõlmab endas erinevaid lahendusi nii militaar- kui ka tsiviilkasutuseks, näiteks relvasüsteemid, piirivalve vaatlusplatvormid, tuletõrjesüsteemid, aga ka kaevandusja põllumajandusrakendused,” selgitas ta.
Mehitamata maismaasõidukid on Väärsi sõnul sõjalise võimekuse moderniseerimise järgmine etapp lähema 5–10 aasta jooksul kogu maailmas. “Seni on eelkõige levinud mehitamata maismaalahenduste arendused (UGVd), mis täidavad üksikuid kitsaid ülesandeid, nagu pommirobotid. Milrem on välja töötanud tooteperekonna platvormi, mis pakub pataljoni tasemel terviklikku uut võimekust,” märkis ta.
Koostöö mitmel rindel
Milrem on aktiivselt suhelnud rahvusvaheliste kaitsetööstuse suurettevõtetega strateegilise koostööplatvormi loomiseks roomiku edasisel arendamisel. „On võimalik, et ühte koostööprojekti esitleme ka Londoni messil. Üldine huvi on olnud väga suur,“ lausus Väärsi. Londonis toimuvat messi peab Milremi juht kindlasti väga oluliseks nii potentsiaalsete klientide kui koostööpartnerite leidmise seisukohast.
Lisaks on Milrem Väärsi sõnul koostöös Tartu Ülikooli, Tallinna Tehnikaülikooli, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutuste, Leedu Füüsikateaduste ja Tehnoloogia Keskuse ning ASiga Cybernetica kokku pannud projekti modulaarse autonoomse juhtimissüsteemi arendamiseks. Koostööd Eesti ja Baltimaade ülikoolidega peab ta samuti väga oluliseks.
Milrem on Eesti, Läti ja Leedu kaitsetööstuse liitude liige. “Näeme selget potentsiaali Balti riikides ühise tehnoloogilise kompetentsikeskuse arendamises, mis toetaks kolme riigi kaitsevägesid soomus- ja muu rasketehnika elutsükli tagamisel. Liigume selles suunas koostöös partneritega Eestist, Lätist ja Leedust, aga ka rahvusvahelisel tasandil,” rääkis Väärsi.
Selleks, et olla edukas ning jätkusuutlik kaitse- ja julgeolekusektoris, tuleb ettevõttel Väärsi sõnul otsida potentsiaali ja võimalusi eksporditurgudel. “See võimaldab luua suhtevõrgustikku rahvusvahelisel tasandil ning käia kaasas tehnoloogia arengutega,” märkis ta.
Kommentaar
Kaitsevägi soovib pikaajalist koostööd
Taavi Laasik, Toetuse väejuhatuse teabeohvitser
Kaitseväe koostöö Milremiga on seni seisnenud soomukite ja sõidukite remondi-ja hooldustöödes. Hetkel on sõlmitud lepingud nii soomukite kui ka rivisõidukite hoolduseks ja remondiks kuni 2022. aastani.
Koostöö on sujunud hästi. Toimuvad regulaarsed kohtumised eelnevate ja ka järgnevate perioodide tegemiste teemal. Anname üksteisele tagasisidet ja analüüsime seda, üritame koostööd alati edasi arendada ning tööprotsessi veel paremaks muuta.
Kaitseväe poolelt näeksime pikaajalise koostöö jätkamist konstruktiivses ja edasiviivas rütmis.
Pääs eksporditurule raske ja aeganõudev
Eelmisel aastal remondi- ja hooldusega seotud käivet Milremil ei olnud, kuna toimus alles ettevõtte käivitamine, ütles Väärsi. “Käibes kajastus vaid mehitamata roomiksõiduki projektiga seotud sihtfinantseering ning kuludes projektiga seotud kulud. Alustasime projekteerimisega aasta lõpus. Äritulud olid seetõttu 13 371 eurot, aga see ei peegelda kuidagi selle tegevusala mahtu,” kommenteeris Väärsi mullust majandusaastat.
Kaitsetehnika ja eritehnika remondikompetentsi hakkas Milrem välja arendama juba umbes 4-5 aastat tagasi bussiettevõtte
SEBE viie töökoja baasil.
“SEBE-l on pikaajaline kogemus koostöös Buslandiga busside taastus- ja kapitaalremondi alal. Umbes 90% ulatuses on kliendid Skandinaavia suuremad bussifirmad. Kaitsetehnika valdkonnast kasvas välja Milremi kontseptsioon, mis liitis elutsüklihaldusele ka juba insenerikompetentsid ja koostöö ülikoolidega. Sealt edasi juba mehitamata roomiksõiduki projekti arendus ning koostöö rahvusvaheliste kaitsetööstustega,” selgitas Väärsi lähemalt militaarsektorisse sisenemist.
“Praegu näeme peamise väljakutsena seda, kuidas jõuda mehitamata roomiksõiduki projektiga rahvusvahelisele tasandile. Ilma rahvusvahelise koostöövõrgustikuta on Eesti ettevõttel ülikeeruline pääseda kaitse- ja julgeolekuvaldkonnas eksporditurgudele. Positiivne on see, et päris mitmel rahvusvahelisel kaitsetööstusel on juba suur huvi meie lahenduse vastu,” lisas ta.
Koostöö ka mujal
Peale kaitseväe on Milremil Väärsi sõnul veel teisi partnereid, kellele on tehtud väiksemas mahus eritehnika remonti ja hooldust. Ettevõttel on loodud kompetents just erilahenduste ning keerukamate sõlmede remondi ja hoolduse tegemiseks.
“Milremil on nii töökoda kui ka kvalifitseeritud tööjõud mootorite kapitaalremondi tegemiseks. Samuti ootame sel aastal soomuse keevitamiseks vajalikke sertifikaate. Omatoodetest on meil, lisaks arendatavale roomiksõidukile, veel mobiilne juhtimispunkt, mida oleme praegu tootnud rallimeeskondadele,” tõi ta näiteid.
Milrem on osalenud hangetel Eestis ja Lätis ning kaalunud ka Leedu hankeid. Koos rahvusvaheliste partneritega pööratakse tähelepanu ka NATO ja Euroopa Kaitse agentuuri hangetele, aga pakkumusteni ei ole veel jõutud.
Seotud lood
AS Milrem ning Singapore Technologies Kinetics Ltd (STK) sõlmisid eile Singapore Airshow-l koostööleppe mehitamata roomiksõiduki rakenduste edasiseks arendamiseks, teatas Milrem.
Milrem Roboticsi ja Milrem LCM juht ning ka nüüdne omanik Kuldar Väärsi rääkis, et on kõiki ettevõtteid juhtinud nii, et oleks sellega ka omanikuna ise rahul.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.